Eva Miedema Pouw over de inspiratie en organisatie achter de expositie ‘Identiteit: she/her’.

4 sep 2024

EVA MIEDEMA POUW
MEDE-ORGANISATOR EXPOSITIE IDENTITEIT:SHE/HER
8-10 NOVEMBER 2024, LOODS 6, AMSTERDAM
KUNSTENAARSVERENIGING SINT LUCAS

Eva Miedema Pouw is een fulltime autodidactisch kunstenaar, moeder van vier kinderen, en samen met Heidi Koers de drijvende kracht achter de organisatie van de aankomende expositie met het thema ‘Identiteit: she/her’. In dit gesprek gaan we dieper in op hoe dit krachtige thema tot stand is gekomen en waarom juist deze expositie van Sint Lucas extra aandacht verdient.

Hoe lang ben je al lid van Sint Lucas ? En wat maakt dat je lid werd van een kunstenaarsvereniging?
Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar lid van de vereniging. Na de geboorte van mijn derde kind besefte ik dat mijn tijd beperkt was en besloot ik al mijn andere activiteiten af te bouwen om mij volledig op de kunst te richten. In korte tijd maakte ik de overstap van het onderwijs naar grafisch ontwerper, waarna ik besloot mij volledig op mijn grote kunst werken te richten. Maar als kunstenaar vraag je je af: hoe ga ik dit aanpakken en wie ken ik in deze wereld? Toen ik een Open Call voorbij zag komen om te balloteren bij de kunstenaarsvereniging, wist ik dat dit mijn kans was om mijn netwerk uit te breiden en van andere kunstenaars te leren.

Op je website staat dat je werk fungeert als een visueel verhaal dat het belang van het omarmen van verschillen en het bevorderen van een gevoel van verbondenheid benadrukt. Deze visie sluit mooi aan bij de komende expositie, waarvoor jij een groot deel van de organisatie op je neemt. Hoe ben je tot het thema van deze expositie gekomen en hoe verhoudt dit thema zich tot je eigen werk?
Heidi Koers en ik hebben zorgvuldig overwogen waarom we voor Sint Lucas hebben gekozen en wat we ervan verwachten. We hebben gezocht naar wat de vereniging bijzonder maakt en wat er uniek aan is . We ontdekten dat Sint Lucas de eerste kunstenaarsvereniging was die vrouwelijke leden toeliet, hetgeen ons inspireerde om een thema te kiezen dat deze historische rol benadrukt.
We realiseerden ons dat het belangrijk was een thema te kiezen dat zowel de bijzondere rol van Sint Lucas uitvergroot als relevant is voor het huidige publiek. Dit sluit aan bij de kunstgeschiedenis, waarin vrouwen vaak niet als kunstenaar erkend werden. Door dit thema te omarmen, willen we niet alleen de geschiedenis van de vereniging vieren, maar ook de bredere rol van vrouwen in de kunst belichten. Deze expositie is daardoor meer dan een ledenexpositie; het is een viering van kunst met een diepere betekenis, die de rijke vrouwelijke geschiedenis van Sint Lucas eert.

Hoe definieer je het begrip ‘identiteit’ binnen de context van het thema she/her, en op welke manier hoop je dat deze expositie bijdraagt aan een dieper begrip en waardering van de complexiteit van gender en zelfidentificatie?
Identiteit is een complex en dynamisch begrip dat alles omvat van wie je bent en hoe je jezelf verhoudt tot de wereld. Het is voortdurend in beweging, gevormd door ervaringen en invloeden. Vandaag de dag is identiteit een belangrijk onderwerp, vooral binnen de context van genderidentiteit en zelfbepaling.
De expositie she/her gaat niet specifiek over vrouwen, maar is geïnspireerd door vrouwelijke kunstenaars uit het verleden die, vanuit een moeilijke maatschappelijke positie, kozen voor het kunstenaarschap en dankzij Kunstenaarsvereniging Sint Lucas een uniek podium kregen voor hun tijdsgeest. Deze expositie biedt een kans om de complexiteit van identiteit te verkennen, vooral hoe historische en sociale contexten onze huidige opvattingen over wie we zijn beïnvloeden. Het nodigt uit om na te denken over de verschillen tussen wie we werkelijk zijn en wie we worden geacht te zijn, of dat er nog steeds ongeschreven regels en verwachtingen zijn die ons beïnvloeden.

Wat onderscheidt deze exposities van eerdere exposities die georganiseerd zijn door Kunstenaarsvereniging Sint Lucas?
Naast het tonen van kunst, besteden we veel aandacht aan de bezoekerservaring door interactieve elementen zoals workshops en een avondprogramma toe te voegen. Dit maakt de expositie niet alleen een gelegenheid om kunst te zien, maar ook om actief deel te nemen en kennis uit te wisselen, de interactie met de kunstenaars aan te gaan. Verkoop van kunstwerken speelt uiteraard ook een belangrijke rol, wat bijdraagt aan de dynamiek en relevantie van de tentoonstelling. Het draait om het beleven van kunst en het stimuleren van onderlinge interacties. Dat de bezoeker zich realiseert: hier wil ik volgend jaar weer bij zijn.
De expositie wordt met veel zorg opgezet, waarbij ook een curator wordt ingezet.

Wat heeft je ertoe gebracht om een curator aan te trekken voor deze expositie en welke rol speelt de curator in het versterken van het thema she/her en identiteit?
Het gebruik van een curator voor de expositie is bedoeld om de professionaliteit te verhogen door een objectieve blik te bieden op de presentatie en de onderlinge versterking van de werken. Dit bevordert het creëren van een samenhangende en krachtige expositie, wat moeilijker te realiseren zou zijn met interne beoordeling door persoonlijke betrokkenheid. De curator biedt de noodzakelijke externe evaluatie, die zorgt voor een meer professionele en coherente presentatie in lijn met het thema van de expositie. Kortom, de curator gaat een samenhangend verhaal creëren dat de werken met elkaar verbindt en elkaars sterke punten versterkt.”

Wat hoop je dat het publiek meeneemt na het bezoeken van deze expositie? (Welk gevoel, inzicht of boodschap wil je overbrengen?)
Ik hoop heel veel van deze expositie: dat bezoekers onder de indruk raken van Sint-Lucas en deze vereniging op de radar zetten. Ik wens dat ze één of twee kunstenaars ontdekken die hen raken en die ze willen blijven volgen. Daarnaast hoop ik dat ze nieuwe inzichten opdoen tijdens de workshops die we aanbieden. Succes voor alle deelnemers, zowel in de verkoop van hun werk als in de erkenning die ze verdienen, is voor mij ook een belangrijke wens. Het zou fantastisch zijn als we de pers weten te bereiken om aandacht te vragen voor deze expositie en de vaak onderbelichte rol van vrouwen in de kunst. Mijn grootste hoop is echter dat de expositie een groot succes wordt, zodat we gezamenlijk besluiten om dit volgend jaar opnieuw te organiseren.