Geschiedenis Kunstenaarsvereniging St. Lucas

Sint Lucas is in 1880 opgericht door studenten van de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam.
Bekende leden van de vereniging waren onder meer Jan Toorop, Piet Mondriaan, Jan Sluijters en Willem Witsen.

Daarnaast was Sint Lucas de eerste vereniging waar vrouwelijke kunstenaars wèl lid mochten worden. Zo waren de bekende Amsterdamse Joffers lid van Sint Lucas, Thérèse Schwartze, Jeanne Bieruma Oosting en Charley Toorop, de beroemde dochter van Jan Toorop.

Van 1908 tot 1948 was koningin Wilhelmina beschermvrouwe.
Tussen 1908 en 1990 vonden de jaarlijkse exposities plaats in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Sinds 1990 exposeert de vereniging op verschillende locaties.

Lid worden?

De vereniging telt rond de 50 leden. Zij staat open voor nieuwe leden, die zich betrokken voelen en denkt daarbij met name aan jongere kunstenaars. Aan de toelating gaat een ballotage vooraf.